Measures for a more successful social integration of young Syrian refugees into host societies: A comparative study of the social integration and sense of belonging of Syrian refugee youth in Austria.

The Syrian conflict has displaced more than 6.1 million persons inside Syria, 5.4 million refugees to its neighbouring countries, and hundreds of thousands in Europe. Between 2014 and 2017, more than 919,000 Syrians applied for asylum in the EU. The integration of refugees into host societies presents a major challenge for many Euro-Med countries today. Reflecting the high share of young persons, defined here as persons aged 15-24 amongst Syrian asylum seekers in Europe there has been a strong focus on young refugees also in respect to the integration of refugees. Despite considerable efforts of receiving countries and some successes in respect to labour market integration of refugees, current research suggests that social integration is challenging and refugees experience social exclusion. This PhD project examines the social integration of young Syrian refugees in Austria, Germany and Jordan. The project consists of three sub-projects, covering three different perspectives on social integration and each resulting in a paper; the first paper sets out to analyse Austrian government policies and practices affecting the social integration of young Syrian refugees. The main focus will be on the development of policy strategies to adapt the asylum and integration system to the high numbers of new arrivals since 2015. The paper will discuss the challenges and areas of improvement of the existing policy frameworks, in support of better social integration of the Syrian refugee youth cohort. The aim of the second paper is to analyze the link between feelings of belonging and the mental health and well-being of young Syrian (Youth) refugees in their new settings in Austria and Germany, and the role various actors such as the local government and civil society play in influencing this relationship. The third paper will look at the role of extra-curricular activities, and how these can be used as a tool for successful social integration. Specifically, I will examine how engaging in music activities contribute in achieving a successful social integration in big urban cities; the aim is to do a comparative study between Vienna, Berlin and Amman (as a non-EU context). Drawing on Ager & Strang’s conceptual framework of integration, I aim to generate some insights on the successfulness of integration of these young refugees, particularly in the above-mentioned contexts. The research will adopt mixed methods, drawing on already existing data sets, data generated from the focus-group instrument will be used to corroborate and expand on previously collected data and to help explain the survey’s findings. I also aim to conduct focus groups and observe to provide context for survey data, plan and distribute surveys, carry out in-depth interviews with some of the participants (young refugees) as well as experts in the field. The results of the above-mentioned methods will then be presented separately in the different papers and integrated into the discussion section. In addition, I will also refer to secondary research on academic articles and textbooks in relation to the integration of refugees.

Datum 1. 11. 2019 - 31. 10. 2022
Země AT
Organizace Podunajská univerzita Krems
V rámci projektu Oddělení migrace a globalizace; Centrum pro migraci, intergraci a bezpečnost
Odkaz www.donau-uni.ac.at
Rámec a program financování Společnost pro podporu výzkumu Dolní Rakousko, Science Call Dissertation 2018
Ikona

Poznej Evropský region

28 barokních kulturních pokladů

28 barokních kulturních pokladů

28 barokních kulturních pokladů

Místní poklady

Místní poklady

Tradice, kterou nelze uložit do muzea

Videoprezentace některých vysokých škol

Videoprezentace některých vysokých škol

Studenti ukazují, co je populární Vysoké školy v regionu tří zemí nyní také v obraze a zvuku

Série podcastů o zdravotní péči

Série podcastů o zdravotní péči

Průvodce vysokými školami

Průvodce vysokými školami

Příručka o vysokých školách v Evropském regionu

Best Practice Projekty

Best Practice Projekty

Z oblasti vysokoškolského vzdělávání

Letní brigády v ERDV

Letní brigády v ERDV

Získejte zkušenosti

Fotobanka ERDV

Fotobanka ERDV

Fotografie k širokému užití

28 hradů a zámků

28 hradů a zámků

Objevte výjimečnou památku

28 nejhezčích okružních výletů pro pěší

28 nejhezčích okružních výletů pro pěší

Výlety napříč Evropským regionem

28 nejhezčích jednodenních výletů

28 nejhezčích jednodenních výletů

Na kole skrz Evropský region

28 tradičních receptů

28 tradičních receptů

Vaříme s Evropským regionem

TIPY na muzea a galerie

TIPY na muzea a galerie

Mnohostranná nabídka

Vaříme dobře

Vaříme dobře

Chutě Evropského regionu

Dvoujazyčnost v ERDV

Dvoujazyčnost v ERDV

Naše nabídka

Glosář

Glosář

Glosář

Moderní obce

Moderní obce

Hovoříme o příkladech digitalizace

Databanka obcí

Databanka obcí

Celkový přehled všech obcí po celém regionu ERDV

Inspirace k moderní obci

Inspirace k moderní obci

Příklady digitalizace online