V Německu dochází přibližně každé dvě minuty k dopravní nehodě zaviněné srážkou s divokým zvířetem. Značky, upozorňující na pohyb zvěře, přitom pomáhají jen částečně.
Startup wuidi vyvinul aplikaci varování před divokou zvěří, která vychází z policejních statistik dopravních nehod v Bavorsku a byla již uvedena do provozu. Projekt WilDa, který vznikl v Technologickém kampusu ve Freyungu (v oddělení geoinformatiky) za podpory Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, jde ještě o krok dál. Nabízí řidičům v konkrétních situacích varování před nebezpečím srážky s divokou zvěří. S pomocí parametrů, jako je denní a roční doba, počasí, dopravní situace, zemědělské využití krajiny a vegetace, je možné dynamicky předpovídat riziko srážky.
Pokud se mohou účastníci silničního provozu spolehnout na to, že varování znamená konkrétní riziko, mohou tomu odpovídacím způsobem přizpůsobit svou jízdu a například snížením rychlosti předejít nebezpečí srážky se zvěří.
Jak to celé funguje?
Systém funguje za pomoci umělé inteligence, přičemž jsou využívány vzorové algoritmy a zkušební data. Jedná se o výše jmenované parametry z oblasti životního prostředí a s nimi spojené statistiky o dopravních nehodách. Systém tak může vyhodnocovat, jaké podmínky přispívají v konkrétních místech ke srážkám se zvěří. Jedná se například o zemědělské využívání krajiny, kdy jsou konkrétní plodiny zdrojem potravy pro divokou zvěř, déšť, mlhu nebo stav silnic v určitých místech.
Jaké další výzvy by měl projekt řešit?
Aktuálně mají autoři k dispozici pouze georeferenční data o dopravních nehodách vinou srážky s divokou zvěří na území Bavorska. Pro zvýšení kvality systému varování by bylo nezbytné získat také data z ostatních spolkových zemí, protože aplikace by měla v budoucnu fungovat v celém Německu i v dalších evropských státech. Další výzvou je také objem dat. Zkušební data tvoří informace o cca milionu dopravních nehod se zvěří a 4 terabity dat o životním prostředí, která musí systém zpracovat.
Jaké využití je reálné v budoucnu?
Systém WilDa by měl být integrován do navigačních systému a také při nezávislé jízdě by měl prognózou rizika ulehčit přizpůsobení jízdy konkrétní situaci.
Fakta o projektu:
1 mil. nehod s divokou zvěří jako zkušební data
2,5 mld. dat o dopravě
4 TB dat celkově
40 % pravidelných uživatelů aplikace
10 partnerů a přidružených partnerů
8 pracovníků projektu
Částka dotace: 1,1 mil.
Období realizace: 4/2017 – 3/2020
Účastníci projektu: Technische Hochschule Deggendorf, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg a další přidružení partneři
Autor projektu: wuidi GmbH
Zdroje: Portréty projektů m-Fund, 7 otázek k projektu WilDa – rozhovor s prof. Dr. Wolfgangem Dornerem, vedoucím projektu mFUND „Dynamické varování před srážkou se zvěří s využitím různých dat o dopravní situaci, nehodách, životním prostředí a informací Big Data" (WilDa)
https://wuidi.com
wilda-projekt.de