Vzdělávací projekt C4PE (Concepts for Professional Education in Border Regions), spolufinancovaný z prostředků programu INTERREG V-A Rakousko – Česká republika, je zaměřený na rozvoj česko-rakouské přeshraniční spolupráce. Usiluje o rozšíření společné vzdělávací nabídky, znalostí a výměnu zkušeností, o zlepšení odborných kompetencí učitelů základních a středních odborných škol. Na otázky odpověděl ředitel Střední průmyslové školy Třebíč (dále jen SPŠT) – Ing. Zdeněk Borůvka.
Jak projekt funguje?
Celý projekt zahrnuje více oblastí, na kterých se podílí několik institucí. Jedná se o tyto oblasti:
T1: Třídy bez hranic
Cílem pracovního balíčku je kormě jiného vytvoření základních předpokladů pro přeshraniční profesní vzdělávání: zvýšení kvality profesní přípravy žáků, podpora a zjednodušení přeshraniční spolupráce (výměna žáků, definice základních principů pro harmonizaci resp. uznání kvalifikací, bilaterální vzdělávací projekty, výuka jazyků). Tento cíl bude podpořen vybudováním pilotních partnerství škol mezi 4 AT a 5 CZ školami. K docílení potřebných předpokladů pro přeshraniční kooperace škol budou zpracovány dvojjazyčné výukové materiály, které budou odpovídat potřebám trhu práce AT+CZ a učebním osnovám. Díky tomu budou školy v budoucnosti moci využít existující nabídku materiálů a realizovat tak po obsahové stránce spolupráci škol. Taktéž budou vyvinuty metody pro pedagogy, kteří budou zajišťovat přeshraniční společnou výuku.
T2: Kariérové poradenství
Cílem pracovního balíčku je podpora nabídky kariérového poradenství pro žáky příhraničního regionu vývojem společných postupů. CZ partneři mají být blíže seznámeni s AT systémem z hlediska odlišných možností školního a profesního vzdělání (např. duální systém) aby tak mohli nově nastavit/modifikovat vlastní vzdělávací program pro koordinátory kariérového poradenství.
T3: School meets economy
V rámci profesního vzdělání hraje důležitou roli propojení s praxí. Cílem projektového balíčku je umožnit žákům prakticky se seznámit s přeshraničním hospodářským prostorem a využít nabyté poznatky v jejich profesní orientaci. Tím vznikne lepší propojení vzdělávacího a hospodářského sektoru.
Naše škola je zapojena hlavně v balíčku T1 - Třídy bez hranic. Smyslem naší účasti je především porovnat technické vzdělávání v České republice a v Rakousku. Naše škola úzce spolupracuje s technickou školou HTL v Hollabrunnu. Pro porovnávání jsme společně vybrali oblast automatizace a řízení, která je vyučována v obou školách. Dle předběžného zjištění by se výstupy v odborné části z obou škol neměly příliš lišit. V naší škole jsou do projektu zapojeni žáci oboru průmyslová automatizace a dále odborní učitelé i učitelé všeobecně vzdělávacích předmětů.
V jaké fázi projektu jsou aktuálně účastníci ze SPŠT (z Vysočiny)? Na jakých aktivitách pracují?
V současné době je vytvořena řada učebních materiálů v anglickém jazyce. Jedná se především o odborná témata, která mohou využívat vyučující, jak z naší, tak rakouské školy. Proběhlo dvakrát společné praktické vyučování žáků naší a AT školy. Jednou bylo „řízeno" z naší školy a jednou ze školy v Hollabrunnu. Z důvodu covidové situace byla odložena společná setkání žáků a učitelů z obou škol. Proběhla tedy společná výuka na dálku přes videokonferenční zařízení. Dále probíhá výuka našich žáků v anglickém jazyce nad rámec běžných hodin. Rovněž i zapojení pedagogové navštěvují kurzy angličtiny. Jednacím jazykem je angličtina. Je důležité, aby se žáci i učitelé setkali a vzájemně se i neformálně blíže poznali. Aby žáci pochopili, že pravidla automatizace platí naprosto stejně v Rakousku i v České republice.
Jak ovlivnila pandemie Covid-19 průběh projektu?
Pandemie ovlivnila průběh projektu zásadně. Společné aktivity byly pozastaveny. Nemohlo proběhnout další setkání ani žáků a ani učitelů. Vše se řeší distančně, což je proveditelné, ale nikdy to nenahradí osobní kontakt. Jde nám o to, aby se žáci z obou regionů potkali a lépe poznali. Aby spolu mohli konzultovat odborná, ale také všeobecná témata.
Jak hodnotíte přeshraniční spolupráci mezi Českou republikou a Rakouskem a jaké jsou Vaše vize v této oblasti do budoucna?
Přeshraniční spolupráce s Rakouskem je pro náš region velmi podstatná. Věřím, že v nedaleké budoucnosti dojde k prolínání různých aktivit v oblasti vzdělávání. Pro žáky bude celkem jedno, jestli se vzdělávají v Rakousku nebo v České republice. A také věřím, že bude zájem z rakouské strany pracovat v podnicích u nás.