Hlavní turistická sezóna je v plném proudu a do turisty oblíbených míst, která v uplynulém období trpěla nedostatkem návštěvníků z důvodů pandemie, se postupně vrací život.
Jak se na návrat turistů nachystali v kraji bohatém na přírodní krásy a na památky UNESCO? To nám prozradí Mgr. Roman Fabeš, radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu a mezinárodních vztahů Kraje Vysočina.
• Jaká je aktuální situace na Vysočině, pokud jde o cestovní ruch? Přijíždí k Vám stejné množství turistů, jako tomu bylo v minulosti?
Aktuální čísla návštěvnosti za letošní letní sezonu zatím nejsou k dispozici, ale srovnáme-li loňské prázdninové měsíce červenec a srpen, kdy se restrikce uvolnily, a lidé vyráželi na dovolenou v Česku, Vysočinu si za svůj cíl vybralo dokonce o pětadvacet tisíc návštěvníků víc než v roce 2019. V meziročním srovnání se však návštěvnost Vysočiny za celý uplynulý rok, který byl výrazně ovlivněn celosvětovou pandemií, propadla o 36 procent. Podle údajů Českého statistického úřadu navštívilo Vysočinu od začátku července do konce srpna loňského roku celkem 197 429 hostů, z toho 186 806 domácích a 10 623 zahraničních. Předpokládám, že vývoj situace v letošním roce může být podobný. Tomu jsme přizpůsobili i naše kampaně, jimiž cílíme především na domácí turisty.
Která místa jsou momentálně nejoblíbenější?
Nejnavštěvovanějším turistickým cílem na Vysočině je dlouhodobě jihlavská zoologická zahrada. Ve srovnání s předchozími lety zavítalo do Zoo Jihlava v průběhu měsíce července nejvíce návštěvníků právě v letošním roce a to okolo 81 tis. První místo v návštěvnosti si udržela i loni, ač byla dlouhou dobu zavřená, a zůstává i v první pětadvacítce nejnavštěvovanějších cílů celé ČR. Mezi deset top cílů Vysočiny vedle zoo patří jihlavský Vodní ráj, Šikland ve Zvoli nad Pernštejnem, hrady Roštejn, Lipnice a Kámen, zámky v Telči, Žďáru nad Sázavou a Třebíči či poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Hrad Kámen dokonce loni jako jeden z našich sledovaných cílů zaznamenal o 47 procent vyšší návštěvnost než v roce 2019. Dostal se tak do čtrnáctky míst, která Češi v roce 2020 objevili. Tuto skutečnost do jisté míry ovlivnila pobídka ze strany Kraje Vysočina, který ve svých institucích snížil vstupné na 20 Kč pro dospělé a pro děti a seniory byl vstup zdarma. Cena základního vstupné zaznamenala úpravy i pro letošní rok a to v souladu s hlavním marketingovým tématem letošní sezóny "Vysočina dětem". V období od 1. července do konce září 2021 mohou děti a studenti navštívit např. Hrad Kámen, hrad Roštejn nebo zámek v Třebíči a další muzea a galerie zdarma, ostatní veřejnost bude moci využít poloviční vstupné. Oblibu si Vysočina aktuálně získává také díky možnosti trávit volný čas v přírodě, nejvíce pak území Žďárských vrchů a stejnojmenné Chráněné krajinné oblasti.
• Změnilo se nějak složení turistů? Odkud k Vám turisté přijíždějí nejčastěji a tráví zde méně času než dříve?
Typickým návštěvníkem Vysočiny je obyvatel České republiky středního věku, středoškolák s maturitou, který není v regionu poprvé a opakovaně se sem vrací. Vyplývá to z výsledků marketingového výzkumu, který pro organizaci Vysočina Tourism zrealizovala Vysoká škola polytechnická Jihlava od října 2019 do září 2020. Z domácích návštěvníků přijíždí nejvíc přímo z Kraje Vysočina, pak ze Středočeského, z Prahy, z Jihomoravského a Jihočeského. Ze zahraničních návštěvníků převládají Slováci. Průměrná doba pobytu turistů v naší destinaci se za posledních pět let změnila, snížil se podíl jednodenních návštěvníků a průměrná délka pobytu turistů se prodlužuje, což je z hlediska udržitelného rozvoje cestovního ruchu velice pozitivní zjištění.
Velký dopad na návštěvnost má samozřejmě zrušení konferencí. Vysočina se dlouhodobě držela na předních příčkách v oblasti kongresové turistiky. Tento segment cestovního ruchu přinášel výhody všem zúčastněným subjektům, v reakci na omezení však zaznamenal největší ztráty. Okresní a další města na Vysočině proto rozšiřují nabídku pro individuální turistiku s cílem prodloužit pobyt návštěvníků v hotelech a ubytovacích zařízeních v centrech měst a jejich nejbližším okolí.
Podobně, jako je tomu v dalších krajích republiky cítíme rostoucí trend také v oblasti karavaningu a kempování „na divoko". Stoupá poptávka po tomto typu dovolené a rostou i nároky na související infrastrukturu a kvalitní zázemí. Trend jednoznačně nastartovala pandemie koronaviru a s ní související opatření. Pro některé je to nejméně komplikované možnost, jak vyrazit na dovolenou. Dle zpětných vazeb od prodejců karavanů se nebude jednat o záležitost na jednu sezónu, a jednoznačně půjde o příležitost pro budování karavanových stání.
• Jaké typy pobytů preferují?
Dlouhodobě k nám jezdí převážně turisté z České republiky, pro které je Vysočina prokazatelně dlouhodobě atraktivní. V anketě „Kraj mého srdce" získala Vysočina třetí nejvyšší počet hlasů po prvním Jihočeském a druhém Jihomoravském kraji. Hlasy veřejnosti nám přiřkly tři třetí místa v kategoriích KAM na letní dovolenou na kole či pěšky, KAM na výlety s dětmi a KAM na koně a koňské stezky. Všeobecně dle průzkumu návštěvníci Vysočinu vnímají jako bezpečnou destinaci se vstřícnými místními obyvateli, oceňují krásnou přírodu a památky, venkovskou atmosféru. Důvody jejich pobytu jsou poznání, relaxace, turistika a sport.
• Jak motivujete turisty k návštěvě Vašeho kraje?
Naše krajská agentura cestovního ruchu Vysočina Tourism realizuje celostátní kampaně, připravuje širokou nabídku propagačních materiálů a turistických publikací, spravuje krajský turistický portál vysocina.eu, každoročně volí nové hlavní téma pro turistickou sezonu – letos například cílí na rodiny s dětmi. Připravila pro ně přehled sedmdesáti dětských cílů. Úplnou novinkou je Cestovatelský deník, se kterým mohou rodiny s dětmi a nejen ty cestovat turistickou destinací Vysočina a plnit úkoly, nebo jen v klidu sbírat nezapomenutelné zážitky. Hlavním heslo letošní kampaně zní: „Všude dobře, na Vysočině nejlíp!".
• Zaváděli jste nějaká opatření, aby se turisté neobávali nákazy a cítili se na Vysočině bezpečně? Pokud ano, vyplatilo se Vám to?
Vysočina je mezi návštěvníky vnímána jako bezpečný a čistý kraj bez turisticky přeexponovaných míst. Příspěvková organizace Vysočina Tourism, se již od loňska snaží nabízet turistům právě takové cíle – klidné, bezpečné, neobjevené. A jak vidno z výsledků návštěvnosti 2020, vyplácí se nám to.
• Přinesla pandemie Vašemu odvětví i nějaké pozitiva, příležitosti?
Dá se říci, že ano. Mnozí turisté zjistili, že i Vysočina má co nabídnout, například nejvíc památek UNESCO ze všech krajů ČR. Také klid a pohodu, což dnes víc než kdy dřív návštěvníci oceňují. Ne každý touží po tom, mačkat se někde v tlačenici před pokladnou nebo vstupem, vystát si několikahodinovou frontu na lanovku a podobně. Mnoho turistů, kteří z Vysočiny odjíždějí, říkají, že netušili, co všechno v našem kraji objeví. Odjíždějí s chutí se sem vrátit a objevovat dál. A že se sem opakovaně vracejí, ostatně potvrzují i výsledky výzkumu návštěvníka kraje.
Foto:
hrad Roštejn©Ondřej Stejskal
hrad Kámen©Kunc