Microsoft Showcase Schools je výběrový program pro školy, které mají za sebou proces digitální transformace a zapojují do běžné výuky nástroje a technologie jako jsou Office 365 Education, OneNote, Skype, Sway, Azure a Minecraft. Showcase Schools jsou inspirací pro ostatní, ukazují jim cestu, jakou se vydat, aby byla digitální transformace úspěšná, a propagují sebe a svou činnost na různých lokálních akcích. Odpovědi na otázky poskytl Mgr. Miroslav Kotlas – pedagog z Gymnázia Česká, České Budějovice.
Díky čemu se Vaše škola stala součástí programu Microsoft Showcase School?
Showcase School jsme se nestali ze dne na den. Je to v podstatě výsledek dlouhodobé práce a zapojování digitálních technologií do výuky. Někteří naši učitelé se zapojili nejprve do individuálního programu Microsoft Innovative Educator Expert. V rámci tohoto programu přinesli do škol celou řadu nápadů a inovací. Důležité bylo, že vedení školy bylo této vizi nakloněno. Postupem času jsme se stali školou, která je schopna ukazovat dalším školám úspěšné zapojení digitálních technologií do výuky, a to byl ten čas, kdy jsme mohli zažádat o vstup do programu Microsoft Showcase School.
Jak dlouho je již Vaše škola součástí programu a jaké výhody Vám účast v programu přinesla a přináší?
V programu jsme již 4 roky, přičemž benefitů je celá řada. Z finančních jsou to slevy či bezplatné přístupy k určitému softwaru. Mnohem cennější je ale pro nás kontakt s dalšími podobnými školami po celém světě a možnost nechat se od nich inspirovat. Každoročně Microsoft pořádá i setkání těchto škol. Naši zástupci tak byli například na setkání v Estonsku či Irsku, kde měli možnost navštívit místní školy a v průběhu několika dní sbírat podněty do výuky a fungování chodu školy.
Pomohla vyšší digitální vyspělost Vaší školy ke snazší organizaci distanční výuky v průběhu pandemie covid-19?
Rozhodně ano. Můžu říct, že online hodiny u nás začaly v podstatě druhý den poté, co byly školy prvně zavřeny. Jelikož jsme pracovali s programy jako Teams, Forms aj. mnohem dříve, než začala distanční výuka a byly jsme zvyklí s nimi pracovat na každodenní bázi, byl pro nás skok do distanční výuky výrazně rychlejší a snazší než u jiných škol.
Zavedli jste v souvislosti s distanční výukou nějaké nové inovativní nástroje, které výuku usnadnily?
Nevím, jestli zrovna nové. Jedná se o dlouhodobý proces a většinu technologií jsme používali již dříve. Spíš bych řekl, že se začaly používat masivněji a častěji. Pevně věříme, že v některých postupech, které se v průběhu distanční výuky změnily (zdigitalizovaly), budeme pokračovat i v době prezenční výuky. Samozřejmě, že jsme objevili celou řadu nových aplikací, přístupů k výuce, a i pohled na hodnocení žáků, ale to je dost individuální.
Jaké další aktivity v souvislosti s digitalizací a Průmyslem 4.0 Vaše škola realizuje?
Postupně převádíme celou školu čím dál tím víc do cloudu. To klade nároky na zvládání technologií jak žáky, tak i učiteli. V rámci hodin informatiky se žáci setkávají s těmi nejmodernějšími oblastmi, jako jsou datové analýzy, umělá inteligence či automatizace ve výrobě.
Důležitým prvkem je určitě spolupráce s lokálními firmami, jako je třeba Bosch či ČEZ. Naši žáci měli například možnost spolupracovat přímo se zaměstnanci Bosche na projektech jako je robotické rameno či datová analýza.