25. 03. 2024
Cestovní ruch

Kraj Vysočina letos ovládl tradiční anketu s názvem Kraj mého srdce, kterou pravidelně vyhlašuje turistický portál Kam po česku. Anketa již 12 let mapuje míru popularity domácích turistických destinací. Už vloni se Vysočina umístila na vysokých příčkách a letos se díky hlasům veřejnosti historicky poprvé stala absolutním vítězem ankety.

Co se skrývá za tímto mimořádným úspěchem, na co Vysočina turisty láká a mnohé další zajímavosti přibližuje v rozhovoru ředitelka krajské centrály cestovního ruchu Vysočiny Oľga Königová.

 

Cílem ankety je zjistit a meziročně porovnat vývoj oblíbenosti krajů. Čím si podle Vás Vysočina získala srdce hlasujících?

Věřím, že Kraj Vysočina je v srdcích občanů už dávno, nicméně poslední roky soustavně a aktivně posilujeme jeho propagaci tak, abychom zdůraznili, čím je Vysočina unikátní, co návštěvníci jinde nenajdou. Upoutat chceme například i na méně známá, dosud neobjevená místa či gastronomicky zajímavé podniky. Na krásy a unikáty Vysočiny se nám daří lákat nejenom turisty z jiných krajů, ale i ty, kteří z Vysočiny sami pocházejí. Neboť smyslem naší činnosti je i to, aby obyvatelé Vysočiny byli hrdí na svou regionální identitu a upevňovali svůj vztah ke kraji. Nesmírně mne těší, že intenzivní prací v agentuře Vysočina Tourism se nám tyto cíle daří naplňovat, v duchu našeho motta: Vysočina Vysočině.

 

Na prvním místě se Vysočina umístila také ve čtyřech z osmi soutěžních kategorií. Můžete čtenářům přiblížit, o jaké kategorie šlo a co v nich Vysočina může turistům nabídnout?

Ano, Kraj Vysočina byl na prvních místech v kategoriích KAM na zimní dovolenou, KAM na výlet s dětmi, KAM na koňské stezky/na koně a KAM za zážitkem a adrenalinem. Prvenství právě v těchto kategoriích vnímám jako velké ocenění naší práce, neboť jsou to kategorie, kde efektivní propagací umíme ovlivnit zájem lidí.
Pro zimní dovolenou Vysočina nabízí vyhlášené běžkařské tratě, upravené svahy i spoustu možností kvalitního ubytování v přilehlých lokalitách. S dětmi lze vyrazit na bezpočet pěších či cyklistických výletů za mnoha přírodními, kulturními i jinými zajímavostmi. Milovníci koní mají na Vysočině k dispozici hustou síť koňských stezek, farem a statků, které umožňují vyjížďky a trénink na koních. A adrenalinové zážitky? V zimě jednoznačně lezení na zamrzlé skále, v létě pak horolezectví nebo návštěva ferrat a mnoho dalšího.
Věřím, že na Vysočině si každý najde to své. Pro tipy a inspiraci navštivte náš turistický web vysocina.eu.

 

V loňském roce Vysočina výrazně zaujala tematickými kampaněmi s názvem „Vychutnejte si přítomnost na Vysočině" a „Venkov na Vysočině". Na co se mohou turisté a návštěvníci těšit letos?
V letošním roce se chceme zaměřit na gastronomii Vysočiny. Kampaní s výstižným názvem „Vysočina na talíři" představíme Vysočinu gurmánům, milovníkům netradičních restaurací či stylových kaváren. Nezapomeneme ani na venkovskou gastronomii, která je v našem regionu neodmyslitelně spojená s regionálními potravinami.

 

Statistky ukazují, že zájem o destinaci Vysočina neustále roste. Z okolních zemí aktuálně Vysočinu navštěvují nejčastěji Slováci. Jak si Vysočina stojí z hlediska návštěvníků z partnerských zemí ERDV?

Z pohledu příjezdového cestovního ruchu je logicky naším největším partnerem Slovensko. Nejen z důvodu geografické polohy, ale také díky historickým či kulturním vazbám mezi oběma národy či podobnosti jazyků. Za Slováky jako nejčastější návštěvníci našeho kraje následují turisté z Německa.
Návštěvnost turistů z Německa v současnosti vykazuje rostoucí trend, například v roce 2023 zavítalo na Vysočinu o 14 % návštěvníků více, než tomu bylo před rokem 2019. Počty turistů z Rakouska se dlouhodobě drží na přibližně stejné úrovni, na 5. místě za turisty z Polska a Nizozemska.

 

ERDV není jen přeshraničním partnerským uskupením. Je to především prostor, kde lidé žijí, pracují a tráví volný čas. V čem spatřujete největší potenciál ERDV jako turistické destinace?

Regiony sdružené v ERDV mají podobný venkovský charakter, kladou důraz na udržitelnost a lidé žijící v jednotlivých regionech cítí velkou sounáležitost s územím. Zároveň v prostoru ERDV nalezneme množství turistických zajímavostí, významných kulturních center, ale i menších, dosud neobjevených zajímavostí.
Velký potenciál vidím nejen ve vzájemné spolupráci na tvorbě turistické nabídky a provázanosti regionů z pohledu marketingu, ale také z pohledu sdílení dobré praxe. Mám na mysli sdílení zkušeností nejen z oblasti destinačního managementu, ale především osvědčených postupů a inovativních přístupů k udržitelnému rozvoji turistického ruchu, což umožní ochranu přírodních a kulturních zdrojů pro budoucí generace.

 

V čem konkrétně vidíte možnosti spolupráce Vysočiny s partnerskými regiony ERDV na zviditelnění značky ERDV směrem k širší veřejnosti?

Rozhodně je to pro nás nová cesta ke spolupráci v širším pojetí. Můžeme si navzájem předávat know how, dělat společné workshopy, semináře, vytvářet společné marketingové kampaně anebo i tvořit společné turistické balíčky a produkty. Tato spolupráce tedy může přinášet výhody nejenom ERDV jako celku, ale i jednotlivým partnerům.
Z pohledu podpory značky ERDV je velmi důležité ji přiblížit místním občanům. V případě, že by se nám podařilo vytvořit společný produkt v cestovním ruchu – například společnou kartu nebo jednoduchý balíček pro cílové skupiny, můžeme ho prezentovat na kontaktních kampaních nebo VIP akcích v rámci našich regionů. Je potřeba dát společné spolupráci konkrétní obrys, se kterým se dá velmi pěkně z pohledu širší veřejnosti pracovat a posilovat tak sousedské vztahy s dopadem nejen na turistický ruch.
V neposlední řadě vidím prostor pro spolupráci také v oblasti školství a vzdělávání, například v rámci výměnných pobytů či školních výletů.

 


Zpět
Mapa
Letní brigády v ERDV

Letní brigády v ERDV

Získejte zkušenosti

Archiv článků
Ikona

Poznej Evropský region

28 barokních kulturních pokladů

28 barokních kulturních pokladů

28 barokních kulturních pokladů

Místní poklady

Místní poklady

Tradice, kterou nelze uložit do muzea

Videoprezentace některých vysokých škol

Videoprezentace některých vysokých škol

Studenti ukazují, co je populární Vysoké školy v regionu tří zemí nyní také v obraze a zvuku

Série podcastů o zdravotní péči

Série podcastů o zdravotní péči

Průvodce vysokými školami

Průvodce vysokými školami

Příručka o vysokých školách v Evropském regionu

Best Practice Projekty

Best Practice Projekty

Z oblasti vysokoškolského vzdělávání

Letní brigády v ERDV

Letní brigády v ERDV

Získejte zkušenosti

Fotobanka ERDV

Fotobanka ERDV

Fotografie k širokému užití

28 hradů a zámků

28 hradů a zámků

Objevte výjimečnou památku

28 nejhezčích okružních výletů pro pěší

28 nejhezčích okružních výletů pro pěší

Výlety napříč Evropským regionem

28 nejhezčích jednodenních výletů

28 nejhezčích jednodenních výletů

Na kole skrz Evropský region

28 tradičních receptů

28 tradičních receptů

Vaříme s Evropským regionem

TIPY na muzea a galerie

TIPY na muzea a galerie

Mnohostranná nabídka

Vaříme dobře

Vaříme dobře

Chutě Evropského regionu

Dvoujazyčnost v ERDV

Dvoujazyčnost v ERDV

Naše nabídka

Glosář

Glosář

Glosář

Moderní obce

Moderní obce

Hovoříme o příkladech digitalizace

Databanka obcí

Databanka obcí

Celkový přehled všech obcí po celém regionu ERDV

Inspirace k moderní obci

Inspirace k moderní obci

Příklady digitalizace online