
Kraj Vysočina letos ovládl tradiční anketu s názvem Kraj mého srdce, kterou pravidelně vyhlašuje turistický portál Kam po česku. Anketa již 12 let mapuje míru popularity domácích turistických destinací. Už vloni se Vysočina umístila na vysokých příčkách a letos se díky hlasům veřejnosti historicky poprvé stala absolutním vítězem ankety.
Co se skrývá za tímto mimořádným úspěchem, na co Vysočina turisty láká a mnohé další zajímavosti přibližuje v rozhovoru ředitelka krajské centrály cestovního ruchu Vysočiny Oľga Königová.
Cílem ankety je zjistit a meziročně porovnat vývoj oblíbenosti krajů. Čím si podle Vás Vysočina získala srdce hlasujících?
Věřím, že Kraj Vysočina je v srdcích občanů už dávno, nicméně poslední roky soustavně a aktivně posilujeme jeho propagaci tak, abychom zdůraznili, čím je Vysočina unikátní, co návštěvníci jinde nenajdou. Upoutat chceme například i na méně známá, dosud neobjevená místa či gastronomicky zajímavé podniky. Na krásy a unikáty Vysočiny se nám daří lákat nejenom turisty z jiných krajů, ale i ty, kteří z Vysočiny sami pocházejí. Neboť smyslem naší činnosti je i to, aby obyvatelé Vysočiny byli hrdí na svou regionální identitu a upevňovali svůj vztah ke kraji. Nesmírně mne těší, že intenzivní prací v agentuře Vysočina Tourism se nám tyto cíle daří naplňovat, v duchu našeho motta: Vysočina Vysočině.
Na prvním místě se Vysočina umístila také ve čtyřech z osmi soutěžních kategorií. Můžete čtenářům přiblížit, o jaké kategorie šlo a co v nich Vysočina může turistům nabídnout?
Ano, Kraj Vysočina byl na prvních místech v kategoriích KAM na zimní dovolenou, KAM na výlet s dětmi, KAM na koňské stezky/na koně a KAM za zážitkem a adrenalinem. Prvenství právě v těchto kategoriích vnímám jako velké ocenění naší práce, neboť jsou to kategorie, kde efektivní propagací umíme ovlivnit zájem lidí.
Pro zimní dovolenou Vysočina nabízí vyhlášené běžkařské tratě, upravené svahy i spoustu možností kvalitního ubytování v přilehlých lokalitách. S dětmi lze vyrazit na bezpočet pěších či cyklistických výletů za mnoha přírodními, kulturními i jinými zajímavostmi. Milovníci koní mají na Vysočině k dispozici hustou síť koňských stezek, farem a statků, které umožňují vyjížďky a trénink na koních. A adrenalinové zážitky? V zimě jednoznačně lezení na zamrzlé skále, v létě pak horolezectví nebo návštěva ferrat a mnoho dalšího.
Věřím, že na Vysočině si každý najde to své. Pro tipy a inspiraci navštivte náš turistický web vysocina.eu.
V loňském roce Vysočina výrazně zaujala tematickými kampaněmi s názvem „Vychutnejte si přítomnost na Vysočině" a „Venkov na Vysočině". Na co se mohou turisté a návštěvníci těšit letos?
V letošním roce se chceme zaměřit na gastronomii Vysočiny. Kampaní s výstižným názvem „Vysočina na talíři" představíme Vysočinu gurmánům, milovníkům netradičních restaurací či stylových kaváren. Nezapomeneme ani na venkovskou gastronomii, která je v našem regionu neodmyslitelně spojená s regionálními potravinami.
Statistky ukazují, že zájem o destinaci Vysočina neustále roste. Z okolních zemí aktuálně Vysočinu navštěvují nejčastěji Slováci. Jak si Vysočina stojí z hlediska návštěvníků z partnerských zemí ERDV?
Z pohledu příjezdového cestovního ruchu je logicky naším největším partnerem Slovensko. Nejen z důvodu geografické polohy, ale také díky historickým či kulturním vazbám mezi oběma národy či podobnosti jazyků. Za Slováky jako nejčastější návštěvníci našeho kraje následují turisté z Německa.
Návštěvnost turistů z Německa v současnosti vykazuje rostoucí trend, například v roce 2023 zavítalo na Vysočinu o 14 % návštěvníků více, než tomu bylo před rokem 2019. Počty turistů z Rakouska se dlouhodobě drží na přibližně stejné úrovni, na 5. místě za turisty z Polska a Nizozemska.
ERDV není jen přeshraničním partnerským uskupením. Je to především prostor, kde lidé žijí, pracují a tráví volný čas. V čem spatřujete největší potenciál ERDV jako turistické destinace?
Regiony sdružené v ERDV mají podobný venkovský charakter, kladou důraz na udržitelnost a lidé žijící v jednotlivých regionech cítí velkou sounáležitost s územím. Zároveň v prostoru ERDV nalezneme množství turistických zajímavostí, významných kulturních center, ale i menších, dosud neobjevených zajímavostí.
Velký potenciál vidím nejen ve vzájemné spolupráci na tvorbě turistické nabídky a provázanosti regionů z pohledu marketingu, ale také z pohledu sdílení dobré praxe. Mám na mysli sdílení zkušeností nejen z oblasti destinačního managementu, ale především osvědčených postupů a inovativních přístupů k udržitelnému rozvoji turistického ruchu, což umožní ochranu přírodních a kulturních zdrojů pro budoucí generace.
V čem konkrétně vidíte možnosti spolupráce Vysočiny s partnerskými regiony ERDV na zviditelnění značky ERDV směrem k širší veřejnosti?
Rozhodně je to pro nás nová cesta ke spolupráci v širším pojetí. Můžeme si navzájem předávat know how, dělat společné workshopy, semináře, vytvářet společné marketingové kampaně anebo i tvořit společné turistické balíčky a produkty. Tato spolupráce tedy může přinášet výhody nejenom ERDV jako celku, ale i jednotlivým partnerům.
Z pohledu podpory značky ERDV je velmi důležité ji přiblížit místním občanům. V případě, že by se nám podařilo vytvořit společný produkt v cestovním ruchu – například společnou kartu nebo jednoduchý balíček pro cílové skupiny, můžeme ho prezentovat na kontaktních kampaních nebo VIP akcích v rámci našich regionů. Je potřeba dát společné spolupráci konkrétní obrys, se kterým se dá velmi pěkně z pohledu širší veřejnosti pracovat a posilovat tak sousedské vztahy s dopadem nejen na turistický ruch.
V neposlední řadě vidím prostor pro spolupráci také v oblasti školství a vzdělávání, například v rámci výměnných pobytů či školních výletů.